Jaké myšlenky stojí za Oatly a jak tato švédská společnost ovlivňuje globální udržitelnost pěstování ovsa nebo čím nás překvapí nový dánský produkt Dryk? Nejen o tom jsme se bavili s jednatelem PURO shopu Davidem Zmrzlým, který jako hlavní dovozce v Česku zastupuje Oatly a také novinku Dryk.
Oatly má své kořeny v devadesátých letech ve Švédsku, co bylo klíčovou myšlenkou při vzniku této společnosti, která si vzala do svého hledáčku oves?
Vyrábět z ovsa nemléčné produkty. Výzkum začal v devadesátých letech na univerzitě v Lundu. Jak říkají sami lidé, kteří byli na začátku této cesty – bylo to nejdříve velmi technologické a nudné. Dnes tvrdí, že Oatly je věda/ umění/ stav mysli/ je to společnost, která vyrábí ovesné nápoje udržitelným způsobem a je nositelem pozitivních změn ve společnosti.
Oatly se zajímá o oves nejen z pohledu svých rostlinných produktů, ale v mnohem širších souvislostech – v jakých?
Momentální potravinový systém ohrožuje klima a odolnost eko-systémů. Pokud chceme dostát poptávky celosvětové populace v roce 2050, tak změna potravinového systému bude nevyhnutelná a neobejde se bez toho, abychom se zaměřili na ochranu kvality a zdraví půdy. Oatly – jako globální odběratel ovsa – má zodpovědnost nakupovat z kvalitních zdrojů a má možnost ovlivňovat udržitelnost pěstování této suroviny. Dokonce má Oatly stanoveno, jak toho dosáhnout:
- Vývojem systému „ozdravného hospodaření“, který podporuje farmáře v přechodu od živočišné výroby k více diverzifikovanému rostlinnému hospodaření s lokálně dostupnými řešeními a důrazem na zlepšení kvality půdy a výživových hodnot obilí.
- Vytyčením jasných standardů ekologické a společenské odpovědnosti u dodavatelů ovsa, ostatních surovin a obalů a tyto standardy kontinuálně monitorovat.
- Podporou klíčových dodavatelů v jejich přechodu k využití obnovitelných energií a klimaticky chytrých řešení.
- Nakupováním obalů, které jsou plně recyklovatelné – včetně příslušné certifikace – a podporou využívání obnovitelných zdrojů při jejich výrobě.
- Navazováním partnerství s klíčovými komunitami v dodavatelských řetězcích a tím pádem podporovat zlepšení živobytí – včetně férových pracovních podmínek a zajištění dodržování základních lidských práv – a přitom přispívat k obnově životního prostředí a biodiverzity.
Jako jiné skandinávské země si také Oatly počíná ve všech svých činnostech ekologicky a udržitelně. V řadě věcí je Skandinávie mnohem dál. Můžete popsat to, čím bychom se v Česku mohli od Oatly inspirovat?
Oatly si vytyčilo do budoucna tři základní cíle: Být hybnou silou při celosvětové změně systému potravinové výroby. Být příkladem firmy budoucnosti. Být nabíjecím bodem pro rostlinnou revoluci. A s tím jsou spojené činnosti, které mohou být inspirací pro ostatní, nejen v Česku. Patří mezi ně například: Propagovat udržitelnou potravinovou výrobu na veřejných platformách. Požadovat deklarace o dopadu potravinové výroby na klimatické změny a tím dát spotřebitelům sílu rozhodovat se na základě transparentních informací. Zvyšovat povědomí o dopadech přechodu na rostlinnou stravu na zdraví a další aspekty života. Vyvíjet a vyrábět další skvělé produkty, které budou usnadňovat spotřebitelům přechod na rostlinnou, udržitelnou stravu. Mobilizovat a inspirovat komunity baristů, kuchařů, cukrářů, vědců, nákupčích řetězců, mládež, rodiče a ostatních spotřebitelů a tím je podporovat v přechodu na rostlinnou stravu. Vyzývat ke změně zastaralých pravidel a regulačních bariér směrem k férovým podmínkám pro hráče s rostlinným zaměřením. Podporovat přechod finančního kapitálu směrem k více udržitelným projektům a být příkladem, že investice do udržitelných projektů mají přidanou hodnotu a jsou perspektivní.
Co je novinka Dryk, v čem je výjimečná a kdy a kde se na ni můžeme v Česku těšit?
DRYK je nová značka rostlinných nápojů z Dánska na bázi ovsa a hrášku. DRYK znamená v tradiční dánštině „nápoj“. Tato značka je výjimečná tím, že vyrábí své nápoje z celých zrn, ze kterých se při postupném mletí a rozpouštění ve vodě – za přidání enzymů – uvolňují vitamíny, minerály, bílkoviny a vláknina. Produkty obsahují i vápník a beta-glukany (polysacharidy) a přirozeně tak obsahují málo cukrů. Celosvětově pouze tři značky ovesných nápojů a dvě značky hráškových nápojů využívají tuto technologii třetí generace. Ta je velmi drahá, proto se běžně rostlinné nápoje vyrábí ze sirupů, které již přirozeně neobsahují vitamíny, minerály, bílkoviny atd. Navíc, často jsou tyto nápoje velmi sladké.
Oatly a Dryk budou součástí akce Taste Fake Milk v Černé labuti. Co nás tam čeká?
Na akci návštěvníky čeká ochutnávka Oatly Barista jako vlajkové lodi Oatly. Dále budeme prezentovat úplné novinky na českém trhu – šlehačku a vanilkový pudink. Od značky DRYK mohou návštěvníci ochutnat oba baristické nápoje: ovesný i hráškový.
Více na:
https://www.facebook.com/drykdk