Od 6. do 7. listopadu proběhl v Berlíně, po dvouleté pauze, opět veletrh Veggie World. Jeho zhodnocení by se dalo shrnout do sloganu: Veganství již není trendem, ale součastí dnešního životního stylu.
Přes 90 vystavovatelů představilo na veletrhu veganské novinky a inovace. Součástí bylo i 22 start-upů, např. Melon Community, účelově zaměřený start-up z Mnichova, který se prezentuje jako sociální síť, která chce vytvořit společnou kulturu stravování a prolomit stereotypy týkající se rostlinné stravy.
Které produkty nás nejvíce překvapily? Zajímavé bylo veganské sušené hovězí maso od firmy Veef Snack Berlin a originální veganské kořenící omáčky Glowfoodu. Peaceful delicious z Braniborska představil ručně vyráběné produkty tempeh v pěti druzích; kromě klasické varianty ze sóji také z cizrny, černých fazolí, červených fazolí a křepelčích fazolí. Ochutnat se daly alternativy masa nejen z tofu, ale i z obilovin, z bio hrachu, lupínů, fazolí či vaječného bílku.
Eric Koschitza, ředitel berlínské manufaktury na výrobu seitanu l’herbivore, představil produkt, který se skládá převážně z pšeničných bílkovin. „Velkou výhodou seitanu je, že je velmi bohatý na bílkoviny, ve 100 gramech jich obsahuje až 25-30 gramů.“ Má pravdu, tofu zvládne maximálně 10-15 gramů bílkovin na stejné množství. Za Českou republiku mohli návštěvníci ochutnat Samurai shot, přírodní energetické nápoje na bázi čaje https://www.samuraishot.
Za objev stojí přírodní kosmetika, např. Spirit of Rügen, která se v prvotřídní biokvalitě 100% ručně vyrábí na ostrově Rujána. Nás potěšila francouzská firma Letika Ayurveda, která od roku 2014 kombinuje ve svých přírodních produktech ájurvédskou medicínu a léčivé rostliny. Značka získala označení „Slow cosmetics“ a její ájurvédské produkty jsou certifikovány jako ekologické podle norem Cosmos Organic a Cruelty Free.
Etickou a udržitelnou módu předvedla značka Slowing Ethical Closet, která vyrábí veganské a genderově neutrální oblečení vyrobené z organických surovin, jako jsou okvětní lístky růží, konopí, banánová vlákna a organická bavlna.
VeggieWolrd je určen nejen lidem, kteří již žijí vegansky, ale i těm, kteří chtějí do svého každodenního života začlenit více alternativ bez živočišných produktů. „Chceme získat lidi pro veganské výrobky,“ vysvětluje tiskový mluvčí Hendrik Schllkes. Veganský veletrh začal v roce 2011, kdy veganská výživa byla ještě okrajovým tématem, vysvětlil Schellkes. Dnes je VeggieWorld přední mezinárodní veletrh veganského životního stylu. Veganští výrobci, dodavatelé, prodejci a sociální podniky prezentují pokaždé pestrou směsici mléčných a masových alternativ, superpotravin, sladkostí, nápojů, ale i oblečení, doplňků, kosmetiky, služeb a projektů. VeggieWorld nabízí také širokou škálu produktů pro restaurace, maloobchod i velkoobchod. VeggieWorld se již konal na 30 místech ve 13 zemích Evropy a Asie. Další akce v Berlíně se bude konat od 5. – 6. března 2022. https://veggieworld.eco/