Rodinná firma Soyka nešetří na kvalitě – sóju vozí v bio kvalitě z Rakouska a zakládá si na čerstvosti a přirozené chuti sójových produktů. S heslem „Nekupuj zajíce v pytli, kup sojku v láhvi“ objíždí Michal Jeřábek s rodinou ve foodtrucku farmářské trhy, kde kromě dobrot šíří i „sójovou“ osvětu.
Kdo jsou vaši nejčastější zákazníci a co patří mezi jejich 3 nejoblíbenější produkty?
Naši zákazníci jsou zejména pravidelní ci občasní konzumenti vegetariánských a veganských produktů, kterým není lhostejná kvalita a složení potravin. Kombinuje se u nich zájem jak o kvalitní bio čerstvé výrobky tak preference “eko” balení – ideálně v podobě vratných obalů nebo bez obalu. V německy mluvících zemích, kam naše výrobky také distribuujeme, se pak nejvíce prodává náš čerstvý sojový j*gurt natural, Seiden (silken) tofu, ml*ko natural, sm*tana na vaření i zakysaná a raketově roste obliba tempehu. U nás v Česku pak absolutně vedou sojové suky, tempehy a maj*neza. Na farmářských trzích pak jednoznačně naše uzené tofu.
Jak vnímáte tuzemský trh ve vztahu k vegetariánství – popř. veganství – ve srovnání se zahraničím, kam často obchodně jezdíte. A v čem vidíte v Česku mezery?
Zahraniční trh logicky díky své velikosti nabízí daleko větší výběr produktů než vidíme u nás v Česku. Je pravdou, že naši západní sousedé mají rovněž delší návyk ohledně nakupování čerstvých chlazených potravin – to i v bio kvalitě – a také v používání vratných obalů. V tom máme u nás v Česku co dohánět. V čem vidím bohužel shodu – jak u nás, tak i v zahraničí – poměrně často příznivci veganské či vegetariánské stravy projevují nekritické nadšení z produktu, který je sice veganský, ale bohužel složením se jedná spíše o chemický „amaroun“.
O sójě se říká, že může kvůli obsahu fytoestrogenů ovlivňovat hormonální rovnováhu, můžete nám prosím popsat váš úhel pohledu?
O sóje se říká spousta věcí. Zmíněné fytoestrogeny se ale nacházejí i v pivu, kde se nic takového neřeší! Já k tomu mohu říci akorát to, že když jsem byl dva roky na pracovním pobytu v Asii, bylo zajímavým zjištěním, že i když tam konzumují sóju pravidelně po stovky generací, neřeší tolik alergií či jiných sojových neduhů jako naše západní civilizace. Snažil jsem se přijít na to, čím to může být… Všimnul jsem si, že zásadní rozdíl je v tom, jakou sóju kdo konzumuje. Zatímco Asiati jí převážně sóju čerstvou a přiznanou – ať už v podobě tofu, mléka či tempehu – západní konzumenti mnohdy ani neví, že sóju daná potravina obsahuje. Je totiž velmi často schovaná jakožto levná, průmyslově upravená náhražka v produktech, kde bychom ji mnohdy vůbec nečekali. Tedy člověk vlastně ani neví, kolik pravidelně konzumuje levné náhražky sóji, zejména v průmyslově upravených produktech. Možná to bude právě tím. Samozřejmě také platí zásada střídmosti a rozmanitosti. Budete-li pravidelně jíst nadměrné množství například mrkve, je diskutabilní, nakolik to bude vašemu zdraví prospěšné. My klademe maximální důraz na kvalitu a čerstvost. I proto používáme výhradně vysoce kvalitní bio sóju pěstovanou v Rakousku a výrobky distribuujeme čerstvé. Pro ty, kteří by se chtěli o sójových mýtech dozvědět víc, doporučuji například pěkně zpracovaný článek na webu České Veganské Společnosti – ProVeg Česko ZDE.
Kdy a proč vznikla myšlenka na foodtrack, kde na něj můžeme narazit a také kde všude najdeme vaše produkty?
Vznikla na farmářském trhu, kam jsme začali pravidelně jezdit hned po našem startu. Konkrétně, když jsme celí prokřehlí v mrazu, větru a dešti se sněhem balili klasický stánek. Bylo to tedy spíše vroucné přání. Pak se k nám dostala informace o foodtrucku, který byl na prodej – leasingovka ho zabavila nějakému řezníkovi – a ten foodtruck byl v netradičním provedení. Líbila se nám kombinace chlazené vitríny a grilu, což není úplně běžné. To nás rozhoupalo! Dávalo nám smysl mít možnost lidem připravit občerstvení na místě a přímo z produktů, které vyrábíme a které si mohou také rovnou nakoupit a případně sami doma vyzkoušet přípravu jídla. Děláme tím vlastně i takovou osvětu. Spousta lidí u nás poprvé ochutná a dozví se, co je například tempeh.
S foodtrucky – nyní již máme dva – jezdíme pravidelně zejména na farmářské trhy – například na Jiřího z Poděbrad, na Karlínské náměstí nebo na Kulaťák do Dejvic. Velmi nás těší, že se začínají ozývat pořadatelé různých festivalů, že chtějí mít na akci kvalitní veganské občerstvení a že na nás dostali příznivé reference. Kromě foodtrucku pak můžete naše produkty koupit zejména v bezobalových obchodech, na Rohlíku, Scuku, Sklizenu a nově některé z nich také v Globusu.
Zúčastníte se akce Taste Fake Milk v Černé labuti, co tam plánujete představit?
Naše ml*ka. Natural, Baristu a pak také naše ochucené trio – vanilku, kardamom a karob.