V Art&Event Gallery v pražské Černé labuti se odehrála akce Taste Fake Milk – degustační přehlídka rostlinných alternativ mléka, které působí či vstupují na tuzemský trh. Porotu, která volila svého nej alternativce, nejvíc překvapila ovesná smetana, mléko z lískových oříšků a také ze superpotraviny Tigernut.
Akce v největším tuzemském centru veganské kultury, v Domě Černá labuť, byla oslavou rostlinných alternativ mléka, které mohli účastníci akce z řad odborné i laické veřejnosti ochutnat. Ať už v kombinaci s kávou, kterou připravovali zkušení baristi z Penguin Coffee, nebo s granolou či také samotné, ve své čisté podobě. Kromě dnes již tradičních rostlinných mlék – jako je ovesné, kokosové, sójové či mandlové – bylo možné ochutnat například i makové, hrachové nebo lískooříškové.
Právě lískooříškové mléko od české firmy Optimistic výrazně zaujalo i porotu. Kromě něho překvapila svou delikátností také ovesná šlehačka od švédského výrobce Oatly a také rostlinné mléko Rude Hell – z portfolia brandu Green Heads – které se vyrábí ze superpotravinové rostliny Tigernut.
Porotu složenou z Lucie Šilhové, šéfredaktorky magazínu Apetit, Petra Klímy, šéfkuchaře dejvické restaurace Country Life a autora úspěšných kuchařek, Libora Pozníčka, projektového konzultanta Rostlinně, a Jana Vanžury, manažera obchodu a inovací v ProVeg Česko, zaujaly také rostlinné sýry od Ondřeje Chabery z Kytky k sežrání. U všech zabodoval hlavně mandlový pečený sýr – rýS – obalený v mandlích a také ricotta s mrkvovým loxem – alternativou uzeného lososa.
Na úvod hosty přivítala Danuše Siering, vydavatelka Black Swan Media (BSM). Téměř sto zájemců o svět rostlinných mléčných alternativ si pak pod vedením iniciátora akce Jana Müllera z BSM poslechlo zajímavé rozhovory s výrobci či distributory, kteří na místě osobně představili své rostlinné “mléčné” produkty.
Mezi účastníky nechyběli již zmíněné švédské Oatly s dánským nápojem Dryk, Rude Health z portfolia značky Green Heads, tuzemská značka Optimistic, rostlinné sýry – rýSy od Kytky k sežrání, ale také specialisti na sójové boby – rodinná firma Soyka, ručně malované čokolády z rostlinného mléka od Steiner & Kovarik, slovenští McCarter s novinkou Body&Future, pionýři rostlinných alternativ Alpro, makové mléko od Elephantts, dobroty od Veganz, rakouská značka Joya, výrobce rostlinných sýrů Nurishh nebo milovníci kokosů Wild & Coco. Zajímavostí byla také prezentace neigelitových tašek značky Solubag, které se během vteřiny rozkládají v horké vodě.
„Bylo mi ctí být v porotě Taste Fake Milk a hodnotit rostlinné alternativy mléčných produktů. Je neskutečné, kam se trh posunul. Všechny ty chutě, vůně, design, suroviny, ale i nutriční hodnoty. Je skvělé žít v době, ve které si můžeme vybírat z tolika variant. A jestli mě něco hodně překvapilo, byla to šlehačka od Oatly,“ říká Libor Pozníček z Rostlinně.
„Jsem potěšená širokou škálou nabízených výrobků, kde se kromě již zavedených značek objevili noví výrobci a produkty. Pokud jde o vzorky, které jsem ochutnala coby členka poroty, představovala jsem si, jak by šly začlenit do přípravy pokrmů. Pro všechny bych našla využití, ba co víc, některé mě dokonce inspirovaly vymyslet úplně nový recept! Z produktů nabízených na „tržišti“ mě dostala čokoláda s rýžovým mlékem – je zkrátka dokonalá,“ uvádí Lucie Šilhová z Apetitu.
„Byl jsem velice překvapený, jak se produkce rostlinných nápojů za poslední dobu rozšířila. Věřím, že úsilí těchto producentů dopomůže k rozvoji rostlinného stravování mezi běžně se stravujícími zákazníky. Jsem také rád, že se začínají využívat i jiné produkty než je sója. Bylo zajímavé vyzkoušet, jak chutná hrachové či makové mléko. Jen trochu škoda, že se producenti více nezaměřují na výrobu nápojů z ekologicky pěstovaných surovin, takových by mohlo být více, i v tomto je jistá budoucnost,“ popisuje své dojmy Petr Klíma z Country Life a Greenwayfood.
Akce byla druhou v řadě v rámci projektu Taste Fake z portfolia Black Swan Media, česko-německého vydavatelského domu s online magazíny N&N Praha – Berlín, Ayurvedic Breakfast a Tastefake.cz.
Taste Fake Milk navazovala na zářijovou akci Taste Fake Meat, které vznikly zejména za účelem inspirace a podpory udržitelné budoucnosti s důrazem na rostlinné alternativy živočišných produktů.
Na Taste Fake Milk navazujeme slevomatovou akcí, abyste si i Vy mohli vychutnat ta nejlepší rostlinná mléka a to za velmi výhodné ceny. Přehled najdete zde.