„Láhve na limonády budeme vozit vracet do Německa,“ říká Amálie Koppová v souvislosti s nevratnými skleněnými obaly v Česku. Nejen o úskalích na tuzemském trhu jsme se bavili s vystudovanou grafickou a textilní designerkou, která spolu s partnerem Davidem založila Nemléko, dnes Optimistic.
Od roku 2015, kdy jste firmu založili, se toho na scéně rostlinných potravin v Česku hodně událo. Dokážete nějak zhodnotit tento vývoj a jak si stojíme ve vztahu k zahraničí?
Primárně už nemusíme vysvětlovat, co to vlastně vyrábíme. Na tuzemském trhu už je rostlinných produktů stejně tak jako alternativ masa a mléka – plno. Nejen ve zdravých výživách a veganských obchodech, ale i v supermarketech; od sojových kostek po veganské krevety. Rostlinné nápoje už vyrábíme nejen se sojovým základem, ale s ořechovým nebo obilninovým, ve slazené i neochucené variantě. Rozdíl od zahraničí nevidím ani tolik v saturaci, jako spíše v dostupnosti. Ale i tam už se rozdíly začínají smazávat. Díky platformě Rostlinně je snadné o tom mít perfektní přehled. Zákazníci, kteří alternativu hledají, už převážně chápou etické a ekologické důvody a nebojí se tyto produkty ochutnávát.
Co vás v tuzemském prostředí blokuje, trápí, přičemž třeba jinde ve světě dobře funguje?
U nás nefunguje systém zpětných obalů. Konkrétně skla a plastových láhví. My jsme se od začátku fungování o vratnost obalů snažili, ale v současnosti to není možné, obchody na to nemají místo, dopravci s tím nechtějí mít starosti a jakmile jeden článek z řetězce vypadne, nemůže fungovat vratná záloha. V Německu je například vratná sklenice na mléko a jogurt či třetinka na limonádu. Pokud nemáte vlastní mycí systém, můžete sklo vrátit někomu, kdo ho má. U nás to zatím funguje pouze u piva, menší výrobci na mycí systém nemohou nikdy dosáhnout, protože jde o několika milionovou investici a nevíme o nikom, kdo by byl ochotný to dělat na zakázku tak, aby to nevycházelo o mnoho dráž než sklo nové. Vzhledem k tomu, že je to nejekologičtější obal, bylo by skvělé, kdyby cirkulace obalů mohla být podporovaná ze strany státu. Zároveň narážíme na obecně přijatý mýtus o tom, že sklo je nejeekologičtější obal – pokud je jednosměrný, je to spíš naopak. Kvůli tomu jsme mimo jiné ve fázi, kdy budeme zavádět pro jogurty a jogurtové nápoje recyklovatelný kelímek a pro limonády vratnou láhev, kterou budeme vozit do Německa. Jestli to bude fungovat, se teprve ukáže.
Kdo jsou vaši nejčastější zákazníci a co patří mezi jejich nejoblíbenější produkty a proč?
Nejčastější zákaznice jsou ženy – jako u většiny hlavně zdravých potravin – ve věku 18 – 45 let, které dbají na zdravý jídelníček a často se vyhýbají mléčným výrobkům. Menší část je pak veganů a lakto-intolerantních. Z Optimistic produktů je nejoblíbenějším velké balení bílého nejogurtu a ledová mandlová káva.
Rostlinné nápoje a dezerty vyrábíte z ořechů (hlavně mandle a lískové) a obilovin. Jaké jsou zdroje ingrediencí, se kterými pracujete, a jsou dobře dostupné v kvalitě, kterou požadujete?
Momentálně vyrábíme mandlové a lískooříškové. Je to poměrně drahá surovina a protože se snažíme držet vysoký obsah této hlavní složky, je i cena produktu vyšší. Zdroje jsou relativně neomezené a kvalitu si drží konzistentní, nepoužíváme ale organickou kvalitu, tam je to ještě finančně náročnější a máme tu zkušenost, že to pro český trh není nutnost.
Budete součástí akce Taste Fake MILK v Černé labuti. Na co se tam pod vaší taktovkou můžeme těšit?
Přineseme ochutnat naše mandlové a lískooříškové nemléko se 7% ořechů, vše sladíme pouze datlovým sirupem a dochucujeme pravou vanilkou, plnotučným kakaem a filtrovanou kávou.